maandag 7 september 2009

Hoe bereidt je een opdracht voor aan een Creative agency? Deel 2/2

Dit bericht is een vervolg op een eerder geplaatst bericht. Klik HIER om het eerdere bericht te lezen.















Zodra geinventariseerd is of het een bestaand of een nieuw product is in een nieuwe of een bestaande markt kan de boodschap, met uiting, gekozen worden. En er kan begonnen worden met een opdrachtdefinitie.

Er zal gekeken worden wat gecommuniceerd moet worden. Is dat een product, een onderneming, een merk, enz. Wat is de positionering. Welke marketingkeuzes worden gemaakt? Is er een bestaande corporate identity en imago?

Is er een visie en is er een communicatieve probleemanalyse? Welk doel wordt nagestreeft? Wat zijn de identificeerbare vormgevingsdoelstellingen?

Uit al deze items ontstaat de opdrachtdefinitie / briefing aan de agency, een van de belangrijkste en moeilijkste zaken voor een succesvolle communicatie!

De agency zal op de briefing reageren met een de-brief aan de opdrachtgever om er zeker van te zijn dat de agency de opdracht is begrepen.

Hierna volgt de creatieve fase, een fase die door veel opdrachtgevers niet wordt gezien of begrepen. Eigenlijk is ons advies hierin "als u met de prijs accoord gaat dan krijgt u iets waardevols, het proces begrijpen is vaak ingewikkeld en het gaat om het eindresultaat"! Wat hierover wel te vertellen valt is dat de creatie in ieder geval inhoudt: concept, vorminnovatie, strategie en het kiezen van een ontwerprichting.

Na deze fase volgt de presentatie tesamen met een gerationeerde beschrijving aan de opdrachtgever. Hetgeen dat wordt gepresenteerd behoort naadloos aan te sluiten aan de briefing van de opdrachtgever en de de-brief van de agency.

Zodra de opdrachtgever accoord gaat volgt nu enkel nog het uitwerkdeel en de traffic / begeleiding hiervan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten