dinsdag 1 september 2009

Hoe bereidt je een opdracht voor aan een Creative Agency? Deel 1/2






















Elke onderneming/organisatie heeft - tenminste - een ondernemings-, een financieel-, een marketingplan of iets in die aard. Hoe je het plan ook noemt, er staat in elk plan in ieder geval vier onderwerpen die overeenkomen.
Deze vier zijn: de distributie, het product of de dienst, de prijs/financiering en de communicatie.

Voor een briefing aan een Creative Agency gaan we ons focussen op het product/dienst en de communicatie. Een keuze uit de volgende mogelijkheden wordt gemaakt:

• een bestaand product in een bestaande markt
• een bestaand product in een nieuwe markt
• een nieuw product in een bestaande markt
• een nieuw product in een nieuwe markt

Zodra een antwoord is gevonden wordt er vervolgens gekeken op welk deel de opdracht betrekking heeft. Ook dit is een keuze uit 4:

Corporate Design, hoe wordt de onderneming vormgegeven?
Promotional Design, welke promotionele mogelijkheden kunnen aangewend worden en hoe gaan die eruit zien?
Reclame, op welke wijze wordt er gezocht naar de behoefte van potentiële afnemers en hoe kan vormgeving daarin ondersteunen?
Public Relation, hoe wordt er naar het grote publiek gecommuniceerd en welke vorm wordt daaraan gegeven?

De richting van de opdracht aan de Creative Agency is nu bepaald. In de praktijk kan het gaan om één van deze gebieden en ook zeker voor meerdere gebieden. Al naar gelang de specialiteit van de agency.

In ieder geval behoren de genoemde vier gebieden te worden vormgegeven om de boodschap te ondersteunen.

Er is altijd behoefte aan vormoplossingen
Er wordt altijd gezocht naar vormoplossingen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten